Op 28 januari, Nationale Gedichtendag, hebben Merk Fryslân en Leeuwarden UNESCO City of Literature in Leeuwarden het gezamenlijke project ‘Wjerspegelje’ gelanceerd. In Post-Plaza werd het nieuwste gedicht van Dichter fan Fryslân Nyk de Vries onthuld, dat hiervan deel uitmaakt. ‘Wjerspegelje’ benut het verplichte 20-seconden-handenwasmoment om Friese dichters een nieuw podium te geven.

Voor het project deed Martin Cnossen, directeur Merk Fryslân, inspiratie op in Zwolle: “Ik zag daar het project Weerspiegelen van Ivar van Veen, waarbij op spiegels in horecagelegenheden gedichten zijn aangebracht. Je koppelt zo steun aan de gastvrijheidssector aan cultuuraanbod voor bezoekers. Het leek mij mooi om daar twee aspecten aan toe te voegen: het bieden van een nieuw podium aan Friese dichters én het zichtbaarder maken van de Friese taal.” Merk Fryslân zocht de samenwerking op met Leeuwarden City of Literature. Ernst Bruinsma, zakelijk leider: “Wij vragen dichters of ze – als betaalde opdracht – een of twee gedichten willen schrijven, speciaal voor dit project. Het levert enthousiaste reacties en mooie gedichten op. De eerste veertien zijn nu zichtbaar. De komende maanden wordt dat uitgebouwd tot in totaal vijftig gedichten.” Van alle Friese gedichten wordt een Nederlandse vertaling gemaakt. Wie de QR-code naast een gedicht scant, komt bij deze Nederlandse vertaling terecht.

“Waarm hert”

De provincie Fryslân is al vanaf de ideefase betrokken en draagt financieel bij. Gedeputeerde Sietske Poepjes: “Dit binne barre tiiden. De hannen waskje is altyd in goed idee en at jo dan ûnderwilens ek noch in Frysk gedicht lêze kinne, dan ha jo in waarm hert en skjinne hannen!”. In overleg met de provincie is besloten om juist in deze tijd geen bijdrage te vragen aan de deelnemende bedrijven. De totale kosten worden via een subsidie van de provincie en de budgetten van Merk Fryslân gefinancierd. Een groot gedeelte van het budget gaat naar de dichters en vertalers.

Uitbreiding rest provincie

De eerste gedichten zijn vanaf nu zichtbaar voor gasten van acht overnachtingslocaties in Leeuwarden. Naast Hotel Grand-Café Post-Plaza gaat het om Hotel ’t Anker, Oranje Hotel, Notiz Hotel, WestCord WTC Hotel Leeuwarden, Hotel Campanile, Boutique Hotel Catshuis en Ster Boutique B&B. Het project wordt de komende tijd uitgebreid naar andere (horeca)locaties in de rest van de provincie.

‘Wjerspegelje’ past goed bij Merk Fryslân, omdat het belangrijk is om bezoekers aan de gastvrijheidssector in Fryslân in aanraking te laten komen met de Fryske taal. Ook sluit het naadloos aan bij de doelstelling van Leeuwarden UNESCO City of Literature om literatuur zo zichtbaar en toegankelijk mogelijk te maken.

Introductiefilmpje: Hatogkrøller, met dank aan Arjan Hut
Foto’s: Lucas Kemper