Vier mensen uit de boekenwereld die ieder op hun eigen manier boeken promoten. Hoe zetten zij anderen aan tot lezen?
Tekst: Thea van der Schaaf | Foto’s: Natalia Balanina
Bert René Luimstra – Uitgeverij als hobby
Het liefst had Bert René Luimstra met zijn vier vrienden van de uitgeverij op de foto gestaan. Want Regaad, dat zijn ze met z’n vijven. De passie voor boeken en het vertalen daarvan delen ze met z’n allen. Bert René staat in het dagelijks leven van alle vijf misschien wel het verst van de boeken af, toch houdt hij wel van boeken en lezen. Wat hem vooral opviel is dat vertaalde boeken vaak worden beoordeeld op de kwaliteit van tekst en de vertaling daarvan. Of het wel zuiver Fries is. En dat is belangrijk, maar Bert René vindt dat kwaliteit uit meer aspecten bestaat. Het boek moet er ook mooi uitzien, van het goede papier gemaakt zijn, en hij kijkt graag naar de vormgeving en de manier van binden. Het is bij elkaar het totaalplaatje dat zorgt voor leesbevordering en dat is precies waar Regaad zich voor inzet. Al tien jaar!
Ramona Venema – Online vriendschappen
De Dutchess of books noemt ze zichzelf op instagram, Ramona Venema. Een terechte titel als je ziet hoe goed het haar lukt haar volgers aan zich te binden door op een creatieve manier over boeken te vertellen in vlogs en blogs. Ook in het dagelijks leven doet ze dat. Op haar werk op een school heeft ze in haar lokaal een eigen boekenkastje voor leerlingen en weet ze met haar enthousiasme haar collega’s geregeld te overtuigen van een boek dat ze ‘echt moeten lezen’. Wat boeken betreft is ze een vraagbaak voor leerlingen en collega’s. Het voelt voor haar als een missie om boeken en lezen te promoten. ‘Het verplaatsen van jezelf in een ander kan je zoveel leren over de wereld en denkwijzen van anderen. Ik denk echt dat we van lezen aardigere mensen worden.’ Grappig: haar beste vriendinnen kent ze via instagram. De uitstapjes? Naar boekwinkels, natuurlijk.
Jitske Kingma – Verhalen de wereld in brengen
Het was voor Jitske Kingma een hele ontdekking toen ze er als klein meisje achter kwam dat ‘die kleine dingetjes’ die letters waren, een betekenis hadden. Er ging een wereld voor haar open. Nu heeft ze al 16 jaar een zelfstandige uitgeverij in Leeuwarden en brengt ze verhalen van anderen de wereld in. Samen met een team aan freelancers geeft ze onder de naam ‘Elikser’ boeken uit in alle categorieën. Als kleine uitgeverij geeft ze die verhalen een kans, waar ze dat misschien bij de groteren niet krijgen. Van begin tot eind neemt ze de schrijvers mee in het proces van het uitbrengen van een boek. ‘Ik zoek altijd naar de unieke elementen in een manuscript. Een stukje eigenheid dat een ander verhaal niet heeft. Het is de kunst die parels ertussenuit te pikken en daar dat stukje magie, het elixer, aan toe te voegen. Zo kan ieder nieuw verhaal mij blijven verrassen.’
Franke Atsma – Het sociale van een boekhandel
Het sociale aspect, dat vindt hij het mooiste aan het hebben van een boekwinkel. Franke Atsma kent niet al zijn klanten bij naam, maar weet na 30 jaar wel welke boeken ze graag lezen en koopt daarop in voor zijn boekhandel in Burgum. ‘Ik ben blij dat ik die vrijheid heb als zelfstandig ondernemer ten opzichte van de grote ketens.’ Franke weet goed wat hij moet aanbieden om zijn winkel aantrekkelijk te maken en daarmee lukt het hem goed zich te onderscheiden van anderen. Dat moet ook wel, nu er steeds vaker via internet wordt besteld. Dat is tegen zijn zin. Net als digitaal lezen. ‘En dat zeg ik echt niet louter uit eigen belang. Lezen redt, lezen redt, lezen redt je van internet, is mijn mantra. Echt winkelen, even een praatje, en even niet achter een scherm. Dat is veel beter voor je hoofd dan die gekke digitale wereld.’
Foto bovenaan: Rahul Pandit | Unsplash