Vanaf zaterdag 31 oktober is het nieuwe cultuurmagazine BUHNE verkrijgbaar op zo’n 800 locaties in Noord-Nederland, waaronder de winkel van de Afûk. Daarnaast wordt het blad huis-aan-huis verspreid in Leeuwarden, Drachten, Groningen, Assen, Roden en Hoogezand. In een oplage van 20.000 stuks brengt BUHNE cultuur naar het publiek, met onder meer interviews, aandacht voor jong talent, literatuur en poëzie.
Het blad is een uitgave van cultuurpromotor Volle Zalen, onder meer bekend van de Uitloper. BUHNE geeft musea, theaters, podia en creatieve broedplaatsen in Noord-Nederland de ruimte een positief en persoonlijk geluid te laten horen en hun programmering onder de aandacht te brengen. Het eerste nummer besteedt onder andere aandacht aan jong talent, zoals kunstenaars van kunstacademie Minerva en muzikant en YouTuber Blanks. Ook literatuur & poëzie komen aan bod, met onder meer een interview met Ernst Bruinsma van Leeuwarden City of Literature en boekentips van Ronnie Terpstra (Van der Velde Boeken). Verder zijn onder meer artikelen te lezen over exposities bij Keramiekmuseum Princessehof, Drents Museum en Groninger Museum.
Cultuur in tijden van Corona
Het bezoek aan een bioscoop, festival of theatervoorstelling wordt enorm gemist tijdens de coronacrisis. Dit is te lezen in het onderzoek ‘Cultuur in Nederland’ dat het Prins Bernhard Cultuurfonds deze zomer publiceerde. Eén op de tien Nederlanders heeft weliswaar een online voorstelling bekeken, maar miste de gezelligheid, het samen met anderen genieten en de ontspanning van het live beleven van cultuur.